Newsletter OBPONaplikacja - eSodWerbeoTelefoniczna Obsługa KonsultacyjnaVademecum Wiedzyaplikacja - EwidencjaUlg

Ważny komunikat dla WTZ: Po 24 maja możliwe otwarcie placówek dziennego pobytu

Od przyszłego tygodnia rozpocznie się kolejny etap odmrażania życia społecznego. Możliwe będzie m.in. wznowienie działalności placówek dziennego pobytu. – Pragnę zaznaczyć, że umożliwienie nie oznacza obowiązku otwarcia placówek natychmiast po 24 maja. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznym i pracownikom – podkreśla wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Paweł Wdówik. Ostateczna decyzja zależeć będzie od sytuacji epidemicznej i będzie podejmowana przez wojewodów.

 

Przed nami kolejny etap powrotu do nowej normalności w czasie epidemii koronawirusa. W związku z tym po 24 maja możliwe będzie wznowienie działalności:

  • placówek wsparcia dziennego
  • dziennych domów i klubów seniora
  • dziennych domów pomocy
  • środowiskowych domów samopomocy i klubów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi
  • warsztatów terapii zajęciowej
  • podmiotów zatrudnienia socjalnego

– Bezpieczeństwo to słowo klucz, które powinno towarzyszyć nam dzisiaj na każdym kroku. Dlatego też przygotowaliśmy szczegółowe rekomendacje dla placówek dziennego pobytu, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zarówno podopiecznym, jak i pracownikom – mówi wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Paweł Wdówik.

Rekomendacje dla placówek dziennego pobytu

Rekomendacje dla wszystkich placówek dziennego pobytu przygotowane zostały wraz z Głównym Inspektoratem Sanitarnym oraz Ministerstwem Zdrowia i zostaną przekazane wojewodom oraz samorządom i prowadzącym placówki. Dotyczą one przede wszystkim organizacji pracy oraz prowadzenia zajęć w placówkach.

To m.in. zapewnienie środków ochrony indywidualnej dla wszystkich pracowników oraz instrukcji prawidłowego ich stosowania. Rekomenduje się przede wszystkim osłonę ust i nosa (np. maseczki, przyłbice), a także rękawiczki jednorazowe, albo preparaty do dezynfekcji rąk oraz nienasiąkliwe fartuchy z długim rękawem, wiązane z tyłu (w ilości wystarczającej do użycia w razie potrzeby np. przy czynnościach pielęgnacyjnych). Zalecane jest też umieszczenie przy wejściu do budynku informacji o obligatoryjnym dezynfekowaniu rąk przez osoby dorosłe i dzieci powyżej 6 roku życia oraz umożliwienie przeprowadzenia dezynfekcji rąk poprzez wystawienie w dostępnym miejscu dozownika z płynem dezynfekcyjnym. Ważne jest, by promować zasady higieny i  zapewniać dostęp do środków czystości.

– Osoby prowadzące treningi czy zajęcia powinny w miarę możliwości osłaniać nos i usta. Co ważne, uczestnicy powinni być w sposób jasny i zrozumiały informowani o powodach stosowania takich rozwiązań. Szczególną uwagę należy też zwrócić na bezpieczeństwo w trakcie spożywania posiłków – unikanie jedzenia w jednym czasie przez wszystkich podopiecznych, korzystanie z naczyń i sztućców jednorazowych, mycie i dezynfekowanie stolików po każdym spożywającym posiłek – wylicza wiceminister Wdówik.

Kierownik lub dyrektor placówki pobytu dziennego powinien na bieżąco śledzić umieszczane na stronach internetowych Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia, wytyczne i zalecenia dotyczące epidemii SARS-CoV-2, w tym zasady bezpiecznego postępowania, a także aktualne przepisy prawa. Uczestnicy i personel powinni być informowani o ryzyku, jakie niesie za sobą nieprzestrzeganie zasad higieny i wytycznych sanitarnych.

O czym jeszcze należy pamiętać?

  • Telefony komórkowe nie powinny być pozostawiane na powierzchniach ogólnodostępnych, należy je w miarę możliwości dezynfekować.
  • Pomieszczenia powinny być regularnie wietrzone.
  • Należy regularnie dezynfekować często używane powierzchnie użytkowe i wyposażenie wykorzystywane do zajęć (klamki, framugi i skrzydła drzwi, poręcze, blaty, opacia krzeseł, klawiatury, włączniki świateł itd.).
  • Bieżąca dezynfekcja toalet – przynajmniej 4 razy dziennie.

Ważne! Należy poinformować zarówno pracowników jak i uczestników, że do pracy i pobytu w placówkach przychodzić mogą jedynie osoby zdrowe, bez objawów wskazujących na możliwość wystąpienia choroby zakaźnej. W przypadku wystąpienia niepokojących objawów należy pozostać w domu, nie przychodzić do pracy czy na zajęcia i skontaktować się telefonicznie z lekarzem w celu uzyskania teleporady medycznej.

Rekomendacje dotyczą też zasad podstępowania w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem, a także w przypadku wystąpienia zakażenia.

Możliwość, nie przymus. Najważniejsze jest bezpieczeństwo

– Pragnę wyraźnie zaznaczyć, że po 24 maja umożliwiamy wznowienie działalności placówek dziennego pobytu – nie oznacza to, że muszą być one otwarte natychmiast, już od poniedziałku. Priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznym i pracownikom. Co ważne, ostateczna decyzja będzie zależała od sytuacji epidemicznej i będzie podejmowana przez wojewodów – zapewnia wiceminister Paweł Wdówik.

Poniżej znajdą Państwo rekomendacje dla wszystkich placówek dziennego pobytu, jak i szczegółowe wytyczne z podziałem na konkretne typy placówek.

 

 

PFRON

×
Szanowni Państwo!
W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - dalej RODO informujemy, że:
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorem Twoich danych osobowych jest Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. sp. k. w Przemyślu (adres: ul. Aleksandra Fredry 1/1, 37-700 Przemyśl) - dalej zwana OBPON.

Jak możesz uzyskać informację o swoich danych osobowych?

Możesz skontaktować się nami pisząc na adres e-mail rodo@obpon.pl lub kierując tradycyjną korespondencję na podany powyżej adres.

W jakim celu pozyskujemy i przetwarzamy Twoje dane osobowe?

Twoje dane osobowe będziemy pozyskiwać i przetwarzać wyłącznie w celach:

  1. świadczenia usług tj. zawarcia i wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
  2. rozpatrywania skarg i reklamacji (art. 6 ust. 1 lit. c RODO czyli wykonanie obowiązku prawnego).
  3. archiwizowania dokumentów tj. umowy, korespondencji, faktur (art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. dochodzenie roszczeń związanych z zawartą umową art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu postępowań polubownych, sadowych i egzekucyjnych).
  5. działalność marketingowa własnych usług i produktów art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu działalności z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, w tym np. świadczenie usługi newslettera).
Czy przetwarzamy Twoje dane w sposób zautomatyzowany?

Nie będziemy przetwarzać Twoich danych w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie. W ramach świadczonych przez OBPON usług korzystamy z plików cookies, tylko poprzez obserwacje i analizę ruchu na naszej stronie, jednak w ramach tych czynności nie przetwarzamy danych osobowych w rozumieniu RODO.

Kto może być odbiorcą Twoich danych?

Twoje dane możemy przekazywać innym podmiotom, które będą je przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności będą to podmioty:

  1. uprawnione do otrzymania Twoich danych na podstawie przepisów prawa (np.: urząd skarbowy, Policja, sąd),
  2. przetwarzające Twoje dane na nasze zlecenie (np.: poczta, firma kurierska, bank, zaufani partnerzy biznesowi, wspierający naszą działalność gospodarczą),
  3. firmy wchodzące w skład naszej grupy kapitałowej (Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. z siedzibą w Przemyślu).
Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?

Twoje dane jesteśmy zobowiązani przechowywać przez okres wskazany w przepisach prawa lub gdy jest to konieczne do prawidłowego prowadzenia przez nas działalności gospodarczej np.:

  1. dane związane z wykonaniem umowy: do czasu przedawnienia roszczeń,
  2. dokumenty księgowe: do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej,
  3. dane dla celów marketingowych w przypadku przetwarzania danych na podstawie:
    1. zgody - do czasu jej wycofania,
    2. prawnie uzasadnionego celu - do czasu wniesienia sprzeciwu.
Twoje uprawnienia w zakresie przetwarzanych danych przez OBPON.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych oraz prawa ich sprostowana, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (w przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody). W tym celu wystarczy, wyślesz do OBPON na adres e-mail lub pocztą tradycyjną swoje żądanie.

Jeżeli uznasz, że przetwarzając Twoje dane naruszamy RODO, to nasz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako organu nadzorczego.

Czy podanie przez Ciebie danych jest obowiązkowe?

Podanie przez Ciebie danych jest konieczne do zawarcia umowy, jej wykonania oraz rozliczenia. W pozostałym zakresie jest dobrowolne.