Prezentacja OBPONaplikacja - eSodWerbeoTelefoniczna Obsługa KonsultacyjnaVademecum Wiedzyaplikacja - EwidencjaUlg

Przedsiębiorca podaje owoce, a fakturę wrzuca w koszty

Po pierwsze to zdrowa przekąska w godzinach pracy, po drugie przedsiębiorca może zaliczyć jej zakup do kosztów firmowych. Mowa o korzystnym rozliczeniu na gruncie podatku dochodowego zamówionych do biura w formie cateringu świeżych owoców, którymi przedsiębiorca częstuje swoich pracowników i kontrahentów

Przedsiębiorca może obniżyć należną fiskusowi kwotę podatku dochodowego o wydatki, jakie ponosi w związku z prowadzeniem działalności. Wedle fundamentalnej definicji, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów i ich źródła lub mające wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, poza tym są należycie udokumentowane i nie zostały wymieniony w negatywnym katalogu kosztów, tj. w art. 23 ust 1 ustawy o PIT (art. 22 ww. ustawy).


Dobrym przykładem kosztów, które mogą obniżyć podatek, są tzw. koszty pracownicze, tj. kwoty wynagrodzenia, premii, diet, ale także i takie wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które korzystnie wpływają na ich zdrowie, samopoczucie, zwiększają motywację pracowników i jakość wykonywanych obowiązków. Wydaje się zatem, że postawienie do dyspozycji pracowników zdrowej przekąski w formie np. świeżych jabłek, daje przedsiębiorcy możliwość obniżenia zobowiązania wobec fiskusa z tytułu PIT-u. Niestety wątpliwość zasiewa art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, który bezpośrednio wyklucza z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, np. na zakup żywności.


Świeże owoce obniżą podatek


Sprawę rozstrzygnął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2015 r. o sygn. IBPBI/2/4510-375/15/APO. Wnioskujący przedsiębiorca częstuje świeżym, owocowym cateringiem zarówno swoich pracowników, jak i kontrahentów odwiedzających siedzibę firmy – wszystko w celu dbałości o poprawę zdrowia i samopoczucia, a także o utrzymanie „zdrowych” relacji, co w przypadku podwładnych przekłada się na zwiększoną wydajność w pracy. Fiskus podkreślił, że art. 23 ust.1 pkt 23 odnosi się do takich wydatków na zakup żywności, które mają na celu jedynie zbudowanie dobrego wizerunku przedsiębiorcy, jego firmy i działalności czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Stwierdził zatem, że wydatki, jakie ponosi wnioskujący przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Mogą zatem stanowić koszt uzyskania przychodu i pomniejszyć tym samym kwotę należnego podatku dochodowego.
To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach. Izba uznała, że taki wydatek również nie podlega pod wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23, ponieważ przedsiębiorca kupuje owoce nie po to, aby wyłącznie stworzyć dobry wizerunek firmy, czy też zbudować pozytywne relacje z kontrahentami. Poczęstunek kontrahenta np. koszykiem ze świeżymi owocami należy dziś do obowiązujących kanonów kultury, dobrych praktyk, do nowoczesnej kultury biznesu – jedynym słowem jest nieodłącznym elementem poruszania się w biznesie i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. A ponadto można się spodziewać, że przyszłym efektem będzie osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenia ich źródła

Katarzyna Miazek, Tax Care

forbes.pl

21.07.2015 r.

×
Szanowni Państwo!
W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - dalej RODO informujemy, że:
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorem Twoich danych osobowych jest Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. sp. k. w Przemyślu (adres: ul. Aleksandra Fredry 1/1, 37-700 Przemyśl) - dalej zwana OBPON.

Jak możesz uzyskać informację o swoich danych osobowych?

Możesz skontaktować się nami pisząc na adres e-mail rodo@obpon.pl lub kierując tradycyjną korespondencję na podany powyżej adres.

W jakim celu pozyskujemy i przetwarzamy Twoje dane osobowe?

Twoje dane osobowe będziemy pozyskiwać i przetwarzać wyłącznie w celach:

  1. świadczenia usług tj. zawarcia i wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
  2. rozpatrywania skarg i reklamacji (art. 6 ust. 1 lit. c RODO czyli wykonanie obowiązku prawnego).
  3. archiwizowania dokumentów tj. umowy, korespondencji, faktur (art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. dochodzenie roszczeń związanych z zawartą umową art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu postępowań polubownych, sadowych i egzekucyjnych).
  5. działalność marketingowa własnych usług i produktów art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu działalności z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, w tym np. świadczenie usługi newslettera).
Czy przetwarzamy Twoje dane w sposób zautomatyzowany?

Nie będziemy przetwarzać Twoich danych w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie. W ramach świadczonych przez OBPON usług korzystamy z plików cookies, tylko poprzez obserwacje i analizę ruchu na naszej stronie, jednak w ramach tych czynności nie przetwarzamy danych osobowych w rozumieniu RODO.

Kto może być odbiorcą Twoich danych?

Twoje dane możemy przekazywać innym podmiotom, które będą je przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności będą to podmioty:

  1. uprawnione do otrzymania Twoich danych na podstawie przepisów prawa (np.: urząd skarbowy, Policja, sąd),
  2. przetwarzające Twoje dane na nasze zlecenie (np.: poczta, firma kurierska, bank, zaufani partnerzy biznesowi, wspierający naszą działalność gospodarczą),
  3. firmy wchodzące w skład naszej grupy kapitałowej (Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. z siedzibą w Przemyślu).
Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?

Twoje dane jesteśmy zobowiązani przechowywać przez okres wskazany w przepisach prawa lub gdy jest to konieczne do prawidłowego prowadzenia przez nas działalności gospodarczej np.:

  1. dane związane z wykonaniem umowy: do czasu przedawnienia roszczeń,
  2. dokumenty księgowe: do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej,
  3. dane dla celów marketingowych w przypadku przetwarzania danych na podstawie:
    1. zgody - do czasu jej wycofania,
    2. prawnie uzasadnionego celu - do czasu wniesienia sprzeciwu.
Twoje uprawnienia w zakresie przetwarzanych danych przez OBPON.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych oraz prawa ich sprostowana, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (w przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody). W tym celu wystarczy, wyślesz do OBPON na adres e-mail lub pocztą tradycyjną swoje żądanie.

Jeżeli uznasz, że przetwarzając Twoje dane naruszamy RODO, to nasz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako organu nadzorczego.

Czy podanie przez Ciebie danych jest obowiązkowe?

Podanie przez Ciebie danych jest konieczne do zawarcia umowy, jej wykonania oraz rozliczenia. W pozostałym zakresie jest dobrowolne.